• StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
  • StigeOnline.dk | Lokale nyheder og arrangementer
Banner

Stige

STIGE
Byggeår: 1965 Indsat: 1965 Sidste tur: 1977
Byggested: Havnevæsnets plads, Odense Byggenr.:
Hovedmaskine: 1 cylindret Lester Diesel 7-8 HK Type: Motorpram, bygget i træ
Længde: Bredde: Dybgang:
Hjemsted: Stige, Odense Rederi: Stige Færge/Odense Kommune Rute: Stige - Bogø
BT: NT:
Antal passagerer: 18 + cykler og knallerter
Stiges historie:

Stige blev bygget af tømrerne Ejner og Poul på havnevæsnets plads ved havnen i Odense (Se billederne i midten).

Styrehuset blev lavet af Svend der arbejdede på Holgers bådeværft på Stige Ø.

Da FærgeHans fik Stige var han og Emmy for første gang fri for at trække færgen over. Stige var udstyret med en motor og et spil der gjorde at færgen
via wiren "trak sig selv" over kanalen. Det enkle princip var, at når færgen var nået over, slækkedes kablet, så skibe til og fra Odense havn kunne passere.

Stige var udstyret med en gul presenning i den ene side som skulle beskytte redningsvestene mod vejr og vind. Lodsen fortalte, at man derfor kunne se Stige
på lang afstand.

I starten sejlede Stige imellem kl. 05:30 og kl. 23:30.

Søndag den 15. maj 1977 blev Stige Færge ramt af en alvorlig ulykke. Den amerikanske oceangående slæbebåd Billy B. skulle passere færgelejet. Slæbebåden havde
fået fat i et stort stykke tømmer som den slæbte hen over havbunden.Tømmeret fik fat i Stålwiren og den lille kabelfærge blev trukket ned. To børn omkom ved
ulykken.

I følge søforklaringen, afholdt i Odense tirsdag den 17. maj 1977 kunne man ikke bebrejde nogen for ulykken, hverken færgemanden, Stige Færge eller Billy B. 

Det var ikke Færge Hans der sejlede den dag. Han var til konfirmation hos et familiemedlem. Ulykken tog hårdt på Hans og han kom sig aldrig over den.

På baggrund af den tragiske ulykke besluttede man, at det ikke længere var sikkert at have en kabelfærge og man iværksatte bygningen af Stige II.


Stiges videre historie:

Efter ulykken blev Stige rigget af og overtaget af Odense havnevæsen. Hun blev bl.a. brugt til reperationer af digerne ved kanalen. Stige er nu hugget op!

Om Billy B.

Billy B. blev bygget i 1970 i Louisiana, USA og man kan roligt sige, at Billy B. var en rigtig ulykkesfugl. Udover ulykken ved Stige er den sunket 4 gange, eksploderet 1
gang og brændt op 1 gang. Billy B. har skiftet navn 5 gange. Den sejler i dag under navnet Crosby Power. Det midterste billede er fra 1977.
Om billederne: Billederne er udlånt af Ingrid Nielsen. Billedet yderst til højre i midten er fra den 5. juni 1969. Billederne af Billy B. er fra tugboatinformation.com.

Kilder: Ingrid Nielsen (datter af FærgeHans), Peter Sindberg (Nevø til FærgeHans), Bjarne Tolstrup Lauritsen (Færgemand Stige Færge),
Dansk søulykke-statistik (Handelsministeriet juli 1978) og tugboatinformation.com

Copyright © Stigeonline.dk. Det er kun tilladt at gengive artiklen med tydelig kildeangivelse!

Senest opdateret (Torsdag, 16. april 2015 11:41)